Volumul Desielei Ion se încadrează într-o direcție de cercetare remarcabilă, promovată de muzicologii Universității Naționale de Muzică din București, aceea a studierii rolului și influenței ideologiilor asupra creației muzicale autohtone, a criticii, a rolului instituțiilor muzicale și a uniunilor de creație. Informațiile obținute printr-o asiduă cercetare de arhivă sunt prețioase de două ori: prin relevanța muzicologică a datelor, respectiv rememorarea unor realități ale perioadelor totalitariste. Cititorul va avea prilejul de a intra în culisele unei reputate instituții artistice, Filarmonica bucureșteană, și să cunoască parcursul creației muzicale românești prin intermediul celor două studii de caz, admirabil prezentate. Această apariție editorială, care merită deplina noastră apreciere, se adresează tuturor celor interesați de istorie, cultură, artă și muzică.
Gabriel Banciu
Cercetarea Desielei Ion este mai mult decât o reconstituire, din interiorul documentelor de arhivă, a modului cum creația muzicală a lui Mihail Jora și Paul Constantinescu s-a reflectat în programele Filarmonicii bucureștene. În fapt, volumul dezvăluie strategia, mai mult sau mai | puțin camuflată, a regimurilor politice ale secolului trecut de a dicta și impune repertoriile celei mai importante instituții de concert a țării, lucru care face ca volumul să constituie o valoroasă contribuție nu numai pentru muzicologi, ci şi pentru toți cei interesați de politicile culturale și viața artistică și intelectuală din România de dinainte și de după 1945.
Nicolae Gheorghiță